Augmented Reality App wekt schilderij van Rembrandt tot leven

Op de historische plek van de Waag in hartje Amsterdam hebben het Mauritshuis en Nationale-Nederlanden één van Rembrandts beroemdste schilderijen virtueel tot leven gebracht.

Het schilderij De Anatomische Les van dr. Nicolaes Tulp uit 1632 dat in het museum een prominente plaats heeft, is één van de topstukken uit het Rembrandtjaar. Met een nooit eerder in de museale wereld vertoonde Augmented Reality-ervaring stapt de kijker digitaal het Anatomisch Theater van 1632 in om daar de collega-artsen van dokter Tulp én hun studieobject, het lichaam van Aris Kindt, te bestuderen. 350 jaar na de dood van de wereldberoemde Hollandse Meester kan iedereen met de app Rembrandt Reality over zijn schouder meekijken.
De app Rembrandt Reality maakt gebruik van de techniek Augmented Reality. Deze techniek maakt het mogelijk om met de camera op Apple of Android devices de wereld te verrijken met virtuele holografische projecties.

Om het schilderij De Anatomische Les van dr. Nicolaes Tulp zo reëel mogelijk na te maken, zijn look-a-likes van de hoofdpersonen op het schilderij gekleed in '17de-eeuwse' kostuums en daarna gescand met een 3D scanner bestaande uit 600 spiegelreflexcamera’s. Daarnaast werd ook het oorspronkelijke theater ‘In de Waag’, waar dokter Tulp in 1632 zijn anatomische les gaf, met een 3D scanner vastgelegd. Deze scans zijn vervolgens samengevoegd, waarna 3D modeleurs de juiste kleuren, texturen en licht hebben geven aan de personen en de ruimte. Aan het project werkten kunsthistorici van het Mauritshuis nauw samen met de makers van de app. Op deze manier kon hun kennis van Rembrandt worden vertaald naar een app die net als Rembrandt z’n tijd ver vooruit is.

'Dit is een nieuwe moderne manier van naar kunst kijken, de schilderij-beleving van de toekomst’, aldus Emilie Gordenker, directeur van het Mauritshuis. ‘Rembrandt was een vooruitstrevend schilder. Hij gebruikte nieuwe technieken om tot een nieuwe beeldtaal te komen. 350 jaar later laten we ons door hem inspireren. Met gebruik van Augmented Reality-techniek plaats je het anatomisch theater in je huiskamer of op straat, om er vervolgens via een poort naar binnen te lopen. Je bent zo getuige van de anatomische les van toen en kijkt als het ware mee over de schouder van Rembrandt. Zo begrijp je waarom hij bepaalde keuzes maakte.'

'We zijn trots op deze innovatieve manier om één van Rembrandts fascinerende schilderijen aan een breed en jong publiek te laten zien. Je stapt letterlijk het schilderij van Rembrandt binnen. De samenwerking met het Mauritshuis hebben we recent voor drie jaar weer verlengd en juist dit soort eigentijdse digitale concepten hebben we voor ogen. Het past goed bij ons doel om te helpen kunst en cultuur toegankelijk te maken voor iedereen, en zo een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving', zegt Dailah Nihot, lid van de Management Board van NN Group.

Cultuursponsoring Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group. NN Group wil een positieve bijdrage leveren aan de samenleving, door mensen te helpen hun financiële toekomst veilig te stellen en door maatschappelijk betrokken te zijn. Op het gebied van cultuursponsoring heeft NN een lange geschiedenis, met als doel kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. Dit komt tot uiting in de ondersteuning van een uiteenlopend aantal tentoonstellingen. Zo is Nationale-Nederlanden sponsor van Het Mauritshuis, Het Gemeentemuseum Den Haag, De Kunsthal, Art Rotterdam. Daarnaast wordt er vanaf 2017 jaarlijks de NN Group Art Award uitgereikt, een stimuleringsprijs die de uitzonderlijke kwaliteit van kunstopleidingen in Nederland over het voetlicht brengt.