Alles voor Oranje! Daarmee start vandaag de EK-campagne van Albert Heijn. De supermarkt is partner van de KNVB en Oranje. Klanten sparen de komende weken Hollandicons: tattoos en stickers met verschillende EK-emoticons waarmee iedereen zichzelf, de fiets én het huis helemaal in Oranjesferen kan versieren.
Exclusief bij Albert Heijn zijn er aanmoedigingstattoos met de namen van spelers uit het Nederlands elftal. In de tv-commercial van Albert Heijn krijgen selectiespelers Memphis Depay, Georginio Wijnaldum, Daley Blind en Donny van de Beek een peptalk van supermarktmanager Ilse.
Klanten van Albert Heijn kunnen de komende EK-periode sparen voor Hollandicons. Bij elke 15 euro aan boodschappen ontvangen zij gratis een Oranjefan-tattoo én een sticker. De complete serie bestaat uit 44 tattoos en 41 stickers met EK-emoticons, zoals aanmoedigingskreten, de beker, de leeuw en natuurlijk de namen van Oranjespelers. "Zo kan heel Nederland zichzelf en het huis volplakken om te laten zien dat zij - net als Albert Heijn - supporter zijn van het Nederlands elftal", laat Albert Heijn weten. Ook is er een extra grote Oranjeleeuw raamsticker op A3-formaat om zo de Nederlandse straten te versieren. Als klanten Hollandicons over hebben of willen weggeven, dan kunnen deze in elke Albert Heijn in de speciale inleverbus. De supermarkt doneert deze aan bijvoorbeeld lokale voetbalverenigingen of de Voedselbank. De actie loopt vanaf 31 mei tot en met 27 juni 2021.
We zijn trots op deze leuke EK-gadget
In de extra lange 80 seconden EK-commercial van Albert Heijn moedigt supermarktmanager Ilse Oranje enthousiast aan. "Zij geeft het Nederlands elftal – en eigenlijk alle Nederlanders – een peptalk, die opzweept, herinneringen ophaalt, emotioneert en verbindt. Met een knipoog en een lach." In de commercial zijn selectiespelers Memphis Depay, Georginio Wijnaldum, Daley Blind en Donny van de Beek druk in de weer met de Hollandicons. Wijnaldum is geïnspireerd door de tatoeages van Depay en plaatst enkele Hollandicons op zijn rug. Depay moet nog wel even kijken waar hij er zelf nog een kan plakken. Ondertussen zwelt de muziek aan en horen we steeds luider gejuich klinken en "Wij houden van Oranje", dé voetbalklassieker van André Hazes.
Albert Heijn heeft de komende weken volop EK-producten in huis, van borrelassortiment tot makkelijke maaltijden en van EK-tompouces en Oranje donuts tot Oranje verspakketten. Daarnaast ligt er een doorlopend Oranje non-food assortiment in de winkels, waaronder een complete officiële KNVB-lijn met onder andere een voetbal, rugtas, voetbalsjaal en petje. Albert Heijn introduceert bovendien drie paar limited edition Oranje AH-sokken en drie nieuwe Oranje AH-hamsterknuffels.
Met diverse A-merken zijn exclusieve samenwerkingen opgezet en klanten van Albert Heijn krijgen bij aankoop van geselecteerde producten verschillende EK-merchandise gratis (of met een kleine bijbetaling), zoals unieke EK-glazen (Heineken), een EK-speelkalender (Coca-Cola), de juich-handdoek (Staatsloterij) én het Heldenshirt met cape voor kinderen en volwassenen (Unilever).
“Het concept van de Hollandicons hadden we vorig jaar al klaar staan”, zegt Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn, in Sponsorreport over de campagne. “We hebben uiteraard gekeken of het nog past bij dit jaar en met een paar kleine aanpassingen hebben we het opnieuw gebruikt. We zijn trots op deze leuke EK-gadget. In ons vak is er een aantal momenten dat je met je beste werk wil komen. Dat is met kerst en dat is ook rond de grote voetbaltoernooien. Er gebeurt dan heel veel en je wilt je daarin onderscheiden.”
In het komende magazine van Sponsorreport een uitgebreid interview met Johan van der Zanden, Directeur Marketing & Communicatie, en Peter Lansaat, Manager Sportsponsoring, over de merk- en sponsorstrategie van Albert Heijn en de achtergronden van de nieuwe EURO 2020-campagne. Benieuwd naar het hele verhaal en het nummer ontvangen? Klik hier.