Albert Heijn en de KNVB gaan vanaf 1 juli 2012 een vierjarige samenwerking aan op het gebied van Schoolvoetbal en Oranje.
Op zijn oude basisschool De Fontein in Kampen werd dit nieuws vandaag door oud-international Jaap Stam bekend gemaakt. Met Schoolvoetbal omarmt Albert Heijn een van de oudste sportcompetities van Nederland en breidt de supermarkt haar aandacht voor gezonde voeding uit met beweging.
Volgens Jeroen Pietryga, directeur marketing en formule Albert Heijn, sluit deze stap naadloos aan bij haar doelstellingen. “Albert Heijn wil de persoonlijke supermarkt zijn die midden in de samenleving staat en waar iedereen zich thuis voelt. Naast het stimuleren van 'gezond eten', wat we al jaren doen via bijvoorbeeld het schoolprogramma ‘ik eet het beter’, willen we ook onze verantwoordelijkheid nemen op het gebied van 'gezond bewegen'. Om deze reden zijn we een samenwerking aangegaan met de KNVB, waarin we naast Oranje het 106-jaar oude Schoolvoetbal adopteren en gezamenlijk verder ontwikkelen.”
Jean-Paul Decossaux, commercieel directeur KNVB, is bijzonder tevreden met deze nieuwe strategische partner. “De samenwerking met Albert Heijn stelt ons in staat om constructief te bouwen aan één van onze maatschappelijke doelen: meer basisscholen mee te laten doen met het schoolvoetbal. De lokale aanwezigheid van Albert Heijn in veel buurten werkt in dit geval versterkend. Kinderen kunnen op deze manier op een leuke en vooral laagdrempelige manier kennismaken met het voetbal. Bewegen en plezier beleven, daar gaat het immers om.”
Naast Schoolvoetbal heeft de samenwerking tussen de KNVB en Albert Heijn ook betrekking op het Nederlands Elftal en de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal. Dit laatste evenement staat vanaf komend seizoen in het teken van AH Schoolvoetbal.
Enkele miljoenen leerlingen zijn door de jaren heen actief geweest in het KNVB Schoolvoetbal, dat de voetbalbond sinds 1906 organiseert. Jaarlijks doen zo’n 140.000 leerlingen van groep 7 en 8 mee. Zij vertegenwoordigen ruim 1.400 scholen, bijna een vijfde van alle basisscholen in ons land. In juni komen de beste schoolteams uit de zes districten naar Zeist voor de landelijke finales KNVB Schoolvoetbal.
De samenwerking tussen Albert Heijn en KNVB wordt begeleid door sportmarketingbureau Triple Double.