Het McLaren Formule 1-team onthulde vandaag het design van de nieuwe auto's voor seizoen 2019 en bracht daarbij nieuw racetalent samen met de nieuwste kleurentechnologie van AkzoNobel.
De jonge racetalenten Lando Norris en Carlos Sainz gaan rijden in de MCL34 en geven daarmee een nieuwe impuls aan het Papaya Spark design, dat vorig jaar voor het eerst toegepast is. Het coatingsysteem, ontwikkeld door AkzoNobels merk Sikkens, moet voor veel verbeteringen in prestatie en duurzaamheid zorgen met een aanzienlijk lagere emissie tot gevolg.
Wetenschappers en technici van McLaren en AkzoNobel hebben sinds het begin van hun samenwerking enorme vooruitgang geboekt. Voor het nieuwe seizoen hebben ze samengewerkt bij het ontwikkelen van nieuwe en technologisch zeer geavanceerde coatings die ontworpen zijn om de gladheid te verbeteren. Hierdoor wordt de luchtweerstand en de aanhechting van vuil verminderd en de oppervlaktegladheid en duurzaamheid verbeterd- wat uiteindelijk de prestaties op en buiten de baan verbetert.
"We zijn bijzonder enthousiast over het nieuwe systeem dat we samen met de experts van McLaren hebben ontwikkeld", zegt Peter Tomlinson, directeur van AkzoNobels Automotive en Specialty Coatings business. "We geloven er beiden in om tot het uiterste te gaan en onze technische teams hebben geweldig werk verricht. De auto voor 2019 ziet er fantastisch uit en is een geweldig voorbeeld van innovatie die zijn tijd voorbij gesneld is."
Voor het design van dit seizoen blijft Papaya Spark de basiskleur, gecombineerd met een iets andere tint blauw. Deze nieuwe kleur, Vega Blue, is een bestaande McLaren OEM (Original Equipment Manufacturer) kleur. De nieuwe coating voor 2019 geeft meerdere voordelen met betrekking tot prestatie en duurzaamheid, zoals de nieuwste UV-uithardende primertechnologie. Daarnaast heeft het een laag filmgewicht, een kleurlaag op waterbasis en een supersnelle clearcoat.
Simon Roberts, Chief Operating Officer bij McLaren Racing: "De MCL34 ziet er weer schitterend uit in de kenmerkende Papaya Spark kleurstelling. We hebben de tijd buiten het raceseizoen benut om samen met onze vertrouwde partner AkzoNobel, waar we al tien jaar mee samenwerken, te werken aan verdere optimalisatie. Dat heeft geresulteerd in een aanzienlijke besparing van 14% op Papaya Spark in vergelijking met het design van vorig jaar. Samen zijn we voortdurend op zoek hoe we op en buiten de baan winst kunnen behalen. Daarnaast dagen we onze teams uit om te innoveren en nieuwe technische oplossingen en verbeteringen te vinden. Ik ben erg tevreden met het resultaat van dit seizoen."
Tomlinson: "Er is veel tijd besteed aan het zoeken naar zelfs de meest marginale verbeteringen. De teams richten zich vooral op vermindering van het gewicht van de verf en op verbetering van de doorloopsnelheid van de lakstraat tussen de races."
2019 design is dus nieuw maar AkzoNobel en McLaren werken al sinds 2008 nauw samen, toen het premium merk Sikkens voor het eerst de officiële leverancier van verfoplossingen werd voor het McLaren F1-team. De eerste Grand Prix van het nieuwe seizoen zal plaatsvinden in Melbourne, Australië, op 17 maart.