Op 25 september gaat 14 de musical, de theatervoorstelling over Johan Cruijff, in première in het splinternieuwe AFAS Theater in Leusden. Op 10 maart start de voorverkoop, ondersteund door een uitgebreide mediacampagne door de producent Wolter Lommerde en initiatiefnemer van de musical AFAS.
14 de musical, geschreven en geregisseerd door Tom de Ket, laat zien hoe Cruijff van een eigenwijze Amsterdamse jongen uitgroeit tot een wereldster. Hoe zijn sportcarrière, zijn privéleven, zijn goede maar ook verkeerde keuzes in het leven hem maakten tot wie hij was. Afgelopen week is de exclusieve voorverkoop begonnen van kaarten voor klanten en relaties van AFAS en met de verkoop van zakelijke arrangementen voor de voorstelling. Op 10 maart begint de reguliere kaartverkoop. De start van de kaartverkoop lanceert met een stevige radio-, TV- en outdoorcampagne. De TV-commercial krijgt daarbij een opvallende jaren zeventig-uitstraling, net als de musical. Voor de promotie van de musical wordt samen gewerkt met veel verschillende mediapartijen zoals Talpa Network, RTL en Voetbal Inside. Met die brede inzet wil AFAS behalve de musicalliefhebber ook de voetbalwereld bereiken.
“Natuurlijk is het best lastig om nu met de voorverkoop te beginnen, want je weet niet of mensen in de huidige situatie een kaartje willen kopen voor een voorstelling aan het einde van het jaar”, zegt Martijn Delahaye, directeur marketing & communicatie bij AFAS. “Maar alles rondom evenementen is momenteel abnormaal en onzeker. Je kunt dan blijven wachten, maar je moet ook dingen in gang zetten om er straks klaar voor te zijn. En we zitten wat betreft COVID-19 in een meer positievere flow want er mag weer wat meer, het is mooi weer en de vaccinaties komen nu goed op gang. Misschien moeten we gaandeweg bijsturen, maar we zijn in ieder geval gestart.”
We houden er in de planning rekening mee dat hij jaren kan blijven draaien
Vooralsnog wordt de zaal, die een capaciteit heeft van 850 bezoekers, zo ingericht dat 1,5 meter afstand gehouden kan worden tussen huishoudens. Dat betekent dat de beschikbare tickets beperkt zijn. Blijkt in de komende maanden dat er toch voor meer of zelfs voor een ‘ouderwets’ volle zaal gespeeld mag worden dan gaan de overige plaatsen direct in de verkoop. Mocht het theater onverhoopt nog niet open mogen in september, dan wordt 14 de musical uitgesteld totdat het wel kan. “Zonder publiek zullen we in ieder geval niet spelen”, weet Delahaye. “Er liggen verschillende scenario’s naarmate er meer of minder publiek mogelijk is. Eventueel kunnen we de try-out periode langer laten lopen. Dat de testevents, zoals de show van Guido Wijers, geen besmettingen hebben opgeleverd, is in ieder geval een positief signaal. Daarbij beschikt het nieuwe AFAS Theater over de een luchtkwaliteit door ionisatie vergelijkbaar met een OK.”
Er zijn nu zes voorstellingen per week geprogrammeerd, met op zaterdag een middagvoorstelling. Dat gebeurt in een zogenaamde ‘open einde’-constructie, wat betekent dat de voorstelling gespeeld wordt zolang er voldoende animo is van het publiek. Delahaye: “We houden er in de planning rekening mee dat hij jaren kan blijven draaien. Natuurlijk zou het geweldig zijn als mensen zo enthousiast worden dat ze meerdere keren gaan kijken. Dat zie je ook bij Soldaat van Oranje. Ik denk dat het merk Johan Cruijff en deze musical zich daar erg goed voor lenen.”
Delahaye verwacht dat 14 de musical niet alleen musical-liefhebbers zal aantrekken, maar ook veel voetbalfans. De eerste reacties uit de voetballerij waren dat men wel moest wennen aan het idee van een musical over Cruijff, maar dat men het wel ontzettend leuk vindt. “Zeker als je uitlegt dat het niet alleen dans en zang is, maar een stevige basis heeft met rap en rockmuziek en dat via video- en archiefbeelden het leven van Cruijff door zijn eigen ogen te zien is. We zijn heel benieuwd hoe dat gaat aanslaan. Misschien dat er wel hele voetbalelftallen komen kijken.”
Wij zien het als ons vierde sponsorproject, naast AFAS Live, AZ Alkmaar en het AFAS Circustheater
De voorbereidingen van de productie zijn in volle gang en liggen op schema. Inmiddels is bekend geworden dat Tobias Nierop en Myrthe Burger de rollen van Johan Cruijff en zijn vrouw Danny gaan spelen. “Op 24 maart is het vijf jaar geleden dat Cruijff overleden is. Wij zullen dat moment zelf niet gaan gebruiken, maar je weet dat er op zo’n moment wel weer veel aandacht voor hem komt. Want alles rondom Cruijff is altijd nieuws.”
Bij de bouw van het AFAS Theater Leusden is rekening gehouden met de mogelijkheid om allerlei spectaculaire elementen te gebruiken zoals beweegbare vloeren, state-of-the art audio en projectiemogelijkheden die een virtual reality-idee geven. “Maar omdat wij een softwarebedrijf zijn wordt het niet per se een voorstelling die alleen gebaseerd is op technologie”, zegt Delahaye. “Dat zou ook niet passen bij de jaren 70 uitstraling die de musical heeft. Er zitten wel allerlei props uit die tijd in, die worden ondersteund met techniek.”
AFAS is de initiatiefnemer van de musical. Een voorstelling over Cruijff zou aantrekkelijk kunnen zijn voor andere bedrijven om partner te worden. Delahaye denkt echter dat dat lastig is. “Wij zijn de duidelijke afzender van de musical. Dat maakt het moeilijk voor andere bedrijven om hier bij aan te haken. Wij zien het als ons vierde sponsorproject, naast AFAS Live, AZ Alkmaar en het AFAS Circustheater, maar dan in onze eigen locatie. De musical staat wat betreft de betekenis en impact voor AFAS gelijk aan die andere partnerships. Daarnaast hebben wij vanuit afspraken met Cruyff Management niet de beeld- en portretrechten van Cruijff en kunnen dat niet aan andere partijen aanbieden. Natuurlijk zijn er wel uitgebreide zakelijke arrangementen mogelijk.”
De samenwerking met de Cruyff Management verloopt prima. “Het is natuurlijk heel fijn dat we dit samen met hen kunnen doen”, vindt Delahaye. “Zij zien dit ook als een eerbetoon aan Johan. Een musicalmaker wil een verhaal vertellen dat spannend is en hier en daar ook wat schuurt. Er is daar veel contact over met het management van Johan Cruijff.”
Tegelijk met de mediacampagne voor de musical loopt er ook een inhoudelijke campagne over AFAS wie en wat het bedrijf is. “Dat valt gedeeltelijk samen, maar het werd tijd voor ons om eens groot te laten zien wat wij doen”, vertelt Delahaye. ”De naam AFAS is inmiddels goed bekend in zakelijk Nederland, maar laten zien wat we als AFAS doen blijft een uitdaging. Het worden in ieder geval interessante weken voor ons. Het bezoek aan de site is enorm. Nu moet de conversie op gang komen.”
Voor een rondleiding door het nieuwe AFAS Theater: